De zee van toen
De Noordzee is één van de rijkste fossielhoudende locaties ter wereld. Daarbovenop vormt het al eeuwen een centrum voor scheepvaart, conflictbestrijding en visserij, wat bijdraagt tot de aanwezigheid van vele scheepswrakken en allerlei handelsgoederen. Kortom de zee herbergt een schat aan uniek en onvervangbaar cultureel goed dat ons antwoorden kan bieden op vele onderzoeksvragen over onze voorouders, over prehistorische landschappen en over het klimaat.
Zeepost uit de 18e eeuw. Vlamingen op zee en hun gemeenschap aan land
Wim De Winter
Maritime historian
Flanders Marine Institute (VLIZ)
Via een reeks pas ontdekte ‘Gekaapte Brieven’, 18e eeuwse Vlaamse scheepsdocumenten die door Britten werden gekaapt in oorlogstijd, kijken we naar de geschiedenis op zee. Oostende diende toen als basis voor kapers en vissers, en als internationaal kruispunt voor riskante handelstochten. De mensen op zee bleven via brieven in contact met het thuisfront. We volgen hun tochten en leefomstandigheden, en kijken naar hun maritieme en lokale wereld: woonplaats, families, en het gemis van vrienden en echtgenote. Als in een tijdscapsule bekijken we hoe ze dit met eigen hand beschreven.
Archeologische vondsten en wrakken in de Noordzee
Sven Van Haelst
Maritime archaeologist
Flanders Marine Institute (VLIZ)
Alleen al in het Belgisch deel van de Noordzee liggen er meer dan 200 scheeps- en vliegtuigwrakken. Wetenschappelijke duikers dalen af naar de bodem van de zee om deze te onderzoeken. Recent ontdekten ze de crash sites van een Amerikaanse B-17 bommenwerper uit WOII en resten van de Duitse duikboot UB-29, een van de meest intacte van de 11 duikboten die in onze wateren zijn teruggevonden. Maar wat moeten we ons voorstellen bij deze wrakken, hoe oud zijn ze en hoe weten we dat? Maritiem archeoloog Sven Van Haelst voert je mee onder water en onthult de mysteries rond wrakken in de Noordzee.