top of page
/Back to
Body 09 Cancer.jpg
block bleu.jpg
calendar icon.png

22 May 2019

Start

19:30

End

22:00 (more or less) 

Location icon.png

Utopiacafé

Utopia 1,
9300 Aalst

Wheelchair accessible

3€

LANGUAGE |

2000px-Statenvlag.svg.png

PRICE |

promethera.jpg
promethera.jpg
promethera.jpg
promethera.jpg
promethera.jpg
promethera.jpg

De afgelopen twee avonden ging het over de stad, maar op de laatste avond verruimen we onze blik nog wat meer. We gaan het hebben over de maatschappij, van vandaag en van morgen, en wat we daarin belangrijk vinden. Want als later robots al het werk gaan doen, moeten we onze kinderen dan nog wel wetenschap en techniek aanleren? En wiskunde, daar kan de maatschappij toch ook wel zonder? Kortom, al die wetenschappers en hun onderzoek, wat heeft de maatschappij daar eigenlijk aan? Drie sprekers geven elk hun deel van het antwoord.

Maatschappelijke matrices: het belang van wiskunde

Karen François

Professor

Vrije Universiteit Brussel

Geen formules, stellingen of bewijzen, geen krijt of bord. Wel een verhaal over: wat is wiskunde, en waar komt ze vandaan? We duiken in de geschiedenis maar we kijken ook even over onze eurocentrische muur. Is er één wiskunde of zijn er meer? Wiskunde is voor scholieren vaak een van de meest frustrerende vakken. Gemakkelijk is het niet, en heb je dat nu later echt nodig? Wetenschapsfilosofe prof. dr. Karen François zal aan de hand van voorbeelden aantonen dat onze maatschappij doordrenkt is van wiskunde, en dat het goed is dat we vroeger onze tanden in die kwadratische vergelijkingen hebben gezet.

collaboration_whiteArtboard 1_edited_edited_edited.jpg

Tinkering in het onderwijs

Jan De Lange

Lector fysica

Artevelde Hogeschool, associatie Universiteit Gent

Van de ‘tinkering-pedagogiek’ heeft u wellicht nog niet gehoord, maar bij maak-onderwijs of de ‘maker movement' kan u zich waarschijnlijk al iets voorstellen. Tinkering is de kunst van iets uit elkaar halen, onderzoeken hoe het werkt en daar weer iets nieuws mee te creëren. Het is een kans om te denken, te begrijpen, zin te geven en een verhaal te vertellen met je handen. Onderwijskundige en docent fysica Jan De Lange zal u introduceren in de wereld van ‘tinkering’ en uitleggen wat de meerwaarde van tinkering binnen ons onderwijs kan zijn.

collaboration_whiteArtboard 1_edited_edited_edited.jpg

Wetenschap en de toekomst van Europa

Marnix Surgeon

Adjunct afdelingshoofd

Europese Commissie

Allemaal leuk en aardig, al dat wetenschappelijk onderzoek, maar is dat nog wel van deze tijd? U denkt dat we inmiddels al aardig doorhebben hoe de wereld werkt en dat innovatie ook wel exclusief aan het bedrijfsleven overgelaten kan worden? Niet volgens dr. Marnix Surgeon, van oorsprong materiaalkundige, tegenwoordig beleidsmaker bij de Europese Commissie. Hij zal ingaan op het hoe en waarom van het Europese onderzoeksbeleid, en uitleggen waarom ondersteuning van onderzoek essentieel is voor de Europese maatschappij van vandaag en morgen.

collaboration_whiteArtboard 1_edited_edited_edited.jpg
bottom of page