top of page
/Back to
Body 09 Cancer.jpg

Verrassende Wetenschap

block bleu.jpg
calendar icon.png

20 May 2019

Start

19:30

End

21:00 (more or less) 

Location icon.png

Met Tijd en Boterhammen

Nieuwstraat 5, Sint-Niklaas

Wheelchair access

3 EUR

LANGUAGE |

2000px-Statenvlag.svg.png

PRICE |

BONUS: Bij elk ticket krijg je een GRATIS drankje

promethera.jpg
promethera.jpg
promethera.jpg
promethera.jpg
promethera.jpg
promethera.jpg

Op school leerde onze juf ons rekenen in de les wiskunde en schrijven in de les Nederlands. Maar wist je dat je ook kunst kunt maken met wiskunde? En experimenten kunt uitvoeren over de Nederlandse taal? En die juf, bestaat die nog in het onderwijs van de toekomst? Drie wetenschappers tonen je de verrassende kant van hun onderzoeksveld.

Nederlands als wetenschap

Marijke De Belder

Postdoc Researcher

Oldenburg University, Germany

De Nederlandse taalkunde is een veelzijdige discipline. Uit de klankleer weten we dat het Limburgse ‘zingen’ kenmerken heeft van het Chinees, computationeel taalkundigen hebben kunnen achterhalen wie het Wilhelmus geschreven heeft en experimenteel taalkundigen weten dat het brein veel sterker reageert als je een niet-bestaand woord als werkwoord gebruikt dan als zelfstandig naamwoord. Theoretische taalkundigen kunnen dan weer verklaren waarom we smurfentaal zonder problemen kunnen smurfen. In deze lezing krijg je een kijkje achter de schermen van de taalkunde en ontdek je hoe we dat alles ontdekt hebben.

collaboration_whiteArtboard 1_edited_edited_edited.jpg

Virtual Learning is Reality.

Carl Boel

Researcher

Odisee University College

‘We want to get a billion people in virtual reality’ (Zuckerberg, 2017). De recente evolutie van Virtual en Augmented Reality maakt het mogelijk en betaalbaar om deze technologieën in te zetten in de les. En dat levert heel boeiende lessen op. Want geef toe, wie wil er nu niet door de ruimte reizen, tussen leeuwen wandelen, in het lichaam kijken of ervaren hoe de dino’s leefden? Maar is deze technologie meer dan een zoveelste educatieve gimmick? Een blik op affordances, instructional design en effectiviteit van virtual reality als onderwijstool.

collaboration_whiteArtboard 1_edited_edited_edited.jpg

Onverwachte Kunst

Toon Baeyens

PhD Researcher

Ghent University

Bij wiskunde staat 'begrijpen' centraal. Nog meer dan bij andere wetenschappen is begrijpen wat we ontdekt hebben belangrijker dan de ontdekking zelf. Zo is het niet voldoende om een stelling aan te dragen. Elke uitspraak moet bewezen worden. Af en toe geeft ze enkele geheimen prijs: vermoedens worden bewezen, algoritmen ontwikkeld, nieuwe axioma's ontdekt... Maar net zo vaak laat ze weten dat we nog lang niet klaar zijn. Ze kan onze grote dromen en stiekeme hoop volledig onderuit halen met één enkele afbeelding. Een onverwacht, wondermooi, stukje kunst.

collaboration_whiteArtboard 1_edited_edited_edited.jpg
bottom of page